körhäst nästa? ;)

idag har sokrates fått göra spännande saker... han har nämligen fått prova ha på sig sele. han reagerade inte alls över att helt plötsligt få på sig något som "drog åt" kring svansen, tvärt om så tyckte han att det var helfränt och travade lite extra snyggt med lite extra långa steg. jag longerade honom alltså med selen på, bara för att han skulle få vänja sig lite och även för att han ska lära sig bli longerad också. och han skötte sig helt ok, han lär sig mer och mer. säger jag "skritt" så går han på en gång. "trava" har han inte riktigt lärt sig ännu, det funkar ibland, men "sakta" förstår han direkt. dvs från trav till skritt. "halt" förstår han bara i ena varvet...?! i det andra varvet kommer han istället in till mitten. haha. menmen övning ger färdighet! 

och eftersom allt gick så finemang så bestämde jag mig för att avancera ytterligare. - tömkörning. detta var däremot något han var riktigt haj på och direkt gjorde allt precis som han skulle. start och stopp gick som ett rinnande vatten, han kunde gå på volter, längs fyrkanten, snett igenom, serpentiner och ja han gick precis där han skulle hela tiden. och att trava var inga bekymmer, både lite ökad trav och så pass kort trav att jag kunde gå men ändå hinna med klarade han av galant. efteråt var han till och med lite fuktig på halsen, jäklar också vad han visade sig från sin bästa sida och presterade!

vore så himla roligt att köra in honom. mysiga turer ute i skogen, eller fara på en rejäl arbetsrunda runt berget... och dessutom tror jag han skulle vara sjukt snygg i en äkta läderbröstsele med bakläder och ett snyggt körhuvudlag... *drömmer mig bort* nej men han var så sjukt duktig idag så jag bara ville gråta. FINA FINA HÄST!!!


hur snygg vore han inte i en sån här sele?



sokrates igår. haha kolla bakbenen.

Kommentera här: