Fredag

Fredag idag och jag är ledig från jobbet, otroligt behövligt då jag är så fruktansvärt förkyld. Har däremot inte legat hemma under täcket som jag kanske borde ha gjort utan jag har ränt omkring i stan med Kim. Vi har här med köpt vår första livs levande blomma och jag hoppas vi lyckas hålla den vid liv så länge som möjligt. Några ljuslyktor och lite annat smått och gott har även inhandlats och sedan var vi och storhandlade på ICA. 
 
Har varit i stallet också där jag tog mig en skogspromenad med pållen nu när snön äntligen har försvunnit. Enligt veterinären så ska jag promenera honom i "snårig terräng", dvs inte efter stigar och grejer då en del av hans rehabilitering är att han ska lyfta på fossingarna och lära sig taxera och bedöma avstånd osv på egen hand. Så idag gick vi bara rakt ut i skogen vilket min käre häst tyckte var både spännande, roligt och livsfarligt.
 
Han blev lite väl spänd och på där ett tag och började ta sig friheter så som att gå över matte och försöka springa före mig. I min värld är det totalt förbjudet vilket min häst i vanliga fall är väl medveten om och därför oftast går som en lydig gammal hund bakom mig, men inte idag inte. När jag sa åt honom att backa så började han stegra och backa i hundranittio och en stund senare försökte han även bralla iväg med mig i släptåg.
 
När vi kom tillbaka till stallet tyckte jag att det var hög tid att uppfostra käre hästen, så jag hämtade en longerlina och tänkte öva start, stopp och backa samt låta han busa av sig lite på lina då det bara kröp och sprätte i hela kroppen på honom. Men jag hann inte ens ta ett enda kliv in på ridplanen innan hästen befann sig i andra änden av planen. Då har han hunnit slita sig innan jag ens hunnit blinka och dragit iväg i världens bockserie och kvar stod jag utan häst. Jahapp. Är det så han vill ha det, ja då ska han banne mig få springa. Så en lina åkte upp som "staket" över öppningen på ridplanen och sedan fick han springa tills han var sjöblöt i svett och började fokusera på mig igen. I slutet kunde han springa i en perfekt volt runt mig (utan longerlina) där både trav, galopp och ptrooo satt som en smäck. Duktig pålle *klapp klapp*. 
 
Nu ska jag ta itu med roligheterna jag och Kim köpte idag och se om jag kan få någon ordning på hemmet! Återkommer med bilder senare. Adioz.

Kommentera här: