Dessa hästar...

Tyckte jag det var "herre, vilken dag..." igår så fortsatte det idag. Dagens planer var att åka till stallet med min skötare Malin, hon skulle rida Sockan och jag skulle rida Lord och så skulle vi fara ut i skogen tillsammans. Men i och med Sockans plötsliga hälta/sträckning igår så hade vi tänkt ta varsin sin häst ut på promenad istället då Sockan behöver röra på sig lite lätt på rakt spår. Men det blev inte heller av då jag vaknade av sms från både Sophie och Maria gällande deras pållar. De hade också blivit mystiskt halta, på vänster fram - precis som Sockan!
 
Så jag klädde på mig och följde med dom till stallet för att kolla vad som var på tok och tyckte jag att Sockan var dålig så var det inget i jämförelse med Lord och Clarissa. Lord hade stora problem med att ta sig fram och hade jättesvårt för att svänga, det påminde om hur Sockan för tillfället rör sig, men ett antal snäpp värre. Clarran däremot, hon kunde knappt gå överhuvudtaget. Vi fick knappt ut henne ur hagen och både vänster fram och höger bak såg ut att vara helt åt helvete. Hon var verkligen JÄTTEdålig, vareda steg var en plåga och det kändes inte roligt för någon av oss att tvinga henne att gå så att vi kunde få in henne i stallet, om än det var nödvändigt.

Tack och lov kunde Andrus komma ut efter några timmar för att kolla de båda och det visade sig att Clarissa hade korsförlamning. Vi misstänkte att det var ryggen som var fel på henne men då vi inte kan ställa diagnoser eller har nog med kunskap så hade det ju kunnat vara vad som helst egentligen. Lord hade gjort illa kotan och Sockan misstänker vi har sträckt sig (Andrus kollade dock inte honom). Som vanligt är det hans bakkärra som krånglar, förmodligen för att han gjorde en 180 med Malin i förrgår då han blev rädd för en skoter. Hur som helst så resulterar det i att han markerar på vänster fram för att avlasta bak. Lite lindrigare dom på honom, han behöver promeneras lite försiktigt och blir det ingen skillnad av det så är det equi-terapeuten som gäller medan Clarissa och Lord åkte på en metacamkur och boxvila tills de ser bättre ut.
 
Ja jisses, dessa hästar. Tycker verkligen det räcker med skador och sjukdomar för resten av deras liv!

Kommentera här: