En lång recension

Jag skrev för ett tag sedan att jag köpt nya hudvårdsprodukter och nu tänkte jag göra en liten recension. På bilden nedan kan ni se vad jag använder.

(null)

Från vänster till höger (börjar med bakre raden först) har ni ett ansiktsvatten från Tvål Skincare, ett ansiktsvatten från Lancôme, en ansiktsmask från Clinique och en ansiktsskrubb från Mica beauty cosmetics. På främre raden är det en dagcreme från Lancôme och en ansiktsmask från Tvål Skincare.

Jag är en sådan som vill att det ska gå snabbt att hålla efter huden. Jag orkar inte ha en tjugo minuters procedur varje gång utan det ska ta typ två minuter, MAX. Produkterna här ovan har lite olika egenskaper, därför har jag en kombination jag använder på morgonen och en jag använder på kvällen. 

Morgonen startar jag med ansiktsvattnet från Tvål. Den har lugnande egenskaper och minskar rodnader och tar bort överflödigt fett och smuts. Två pumpar på en bommullspadd och så drar jag den över hela ansiktet och ned på halsen. Därefter borstar jag tänderna så att ansiktsvattnet får en minut eller två på sig att sjunka in och sedan smörjer jag in mig med dagcremen från Lancôme. Min är från Hydra Zen-serien och är återfuktande och snäll mot känslig hy.

På kvällen använder jag ansiktsvattnet från Lancôme, den är av samma serie som dagcremen, alltså Hydra Zen. Den känns mer som en gel än ett vatten men när man lägger den mot huden så flyter den ut till ett vatten. Just denna är mer åt det fetare hållet, vilket jag behöver då jag har väldigt torr och narig hud. Därför passar den bäst att lägga på precis före läggdags då man blir rätt glansig av den vilket kanske inte är så trevligt på dagen och så har min hy hela natten på sig att "suga upp" den. 

Efter det tar jag på min ansiktsmask från Clinique. Även här har vi en väldigt återfuktande produkt som lämnar en hel del glansighet på huden. Vad som är roligt med denna är att man inte ska skölja av den utan låta den ligga tills huden absorberat upp den. = Perfekt att sova i och huden känns mjuk och fräsch när man vaknar. Det tar ju typ max 30 sek att smörja in ansiktet med denna och det gillar jag. Snabbt ska det gå! 

Ungefär en gång i veckan använder jag ansiktsskrubben från Mica och ansiktsmasken från Tvål. Ansiktsskrubben är riktigt bra, den innehåller inte små "pärlor" eller sand/sockerkorn som vissa skrubbar gör. Dessa har en tendens att bara riva i huden och nästan rugga upp flagor istället för att ta bort dom och det gillar jag inte. Den jag har från Mica fungerar lite annorlunda, vad jag både gillar och "äcklas" av med den är att jag kan se dom döda hudcellerna lossna direkt jag börjar skrubba, det ser ungefär ut som att jag flagnar i hela ansiktet pga alla döda hudceller. Men med ett snabbt svep under vattenkranen så är dom som bortblåsta och jag känner mig väldigt ren och fräsch.

Ansiktsmasken från Tvål använder jag också en gång i veckan, oftast efter att jag först skrubbat ansiktet. Den är gjord på aktiverat kol och lakritsrot och drar ut smuts ur porerna, läker akneärr och tar bort rodnad. Just efter jag sköljt av den är jag rätt röd i facet men efter tjugo minuter brukar det börja lägga sig och en timma senare känns det nästan som att jag har dockhy för att jag blivit så jämn och fin i tonen. Den är verkligen JÄTTEbra och jag rekommenderar den till alla, oavsett hudtyp. 

Sååå, har det blivit någon skillnad på min hy? Det tycker jag verkligen. Min hy är mer jämn i tonen, finnarna dyker inte upp i grupp, jag flagnar inte alls så som jag brukar och jag har inga torra, kliande utslag. Men(!) för min del behöver jag kombinera alla dessa sorter för optimalt resultat. Skulle jag bara köra på Lancômes grejer skulle jag glänsa som ett smörpaket i ansiktet dygnet runt och skulle jag bara använda Tvåls produkter skulle jag mest troligt inte få riktigt all återfuktning min hemskt torra hy behöver. Men i en kombination har dom funkat toppenbra för mig och gett väldigt fin lyster och betydligt jämnare hy. Får jag bara välja ett märke så blir det dock Tvåls produkter hela vägen, jag har lite extra förkärlek till just dessa.

Kommentera här: